• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4817 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۶ آذر

مجمع گزينندگان با 306 راي به پيروزي جو بايدن در انتخابات رسميت داد

فروپاشي روياي ترامپيست‌ها

محمدحسين لطف‌الهي

هفته‌ها تلاش دونالد ترامپ و تيم حقوقي او براي تغيير نتايج انتخابات سوم نوامبر ناكام ماند و سرانجام روز دوشنبه 15 دسامبر مجمع گزينندگان امريكا، جو بايدن و كامالا هريس را به عنوان رييس‌جمهور و معاون اول آينده اين كشور معرفي كرد؛ اتفاقي كه فشار بر جمهوري‌خواهان را براي به رسميت شناختن پيروزي رقيب افزايش خواهد داد. 

فرايند راي دادن الكتورها يا گزينندگان از ساعت 10 صبح روز دوشنبه در نيوهمپشاير آغاز شد. پس از مدت‌ها انتظار، بر اساس قانون اساسي ايالات متحده الكتورهاي هر ايالت در اولين دوشنبه‌اي كه پس از دومين چهارشنبه ماه دسامبر فرا رسيد در مجالس ايالتي گرد هم آمدند تا راي خود را در انتخابات رياست‌جمهوري اعلام كنند. از روزها قبل رييس‌جمهور امريكا تلاش داشت تا از طريق مذاكره با مجالس ايالتي و تحت فشار قرار دادن گزينندگان آنها را وادار كند كه رايي برخلاف نتيجه آراي مردمي ايالت به صندوق بيندازند و كاري كنند كه دونالد ترامپ بتواند براي دومين دوره در كاخ سفيد باقي بماند، اما در پايان هيچ چيز مطابق ميل چهل‌وپنجمين رييس‌جمهور امريكا پيش نرفت. در آغاز هر چهار الكتور نيوهمپشاير دقيقا مطابق با آراي مردمي اين ايالت راي خود را به نفع جو بايدن به صندوق انداختند؛ تا ظهر روز دوشنبه به وقت محلي الكتور ايالت‌هاي سرنوشت‌ساز ميدان نبرد يعني آريزونا، جرجيا و پنسيلوانيا هم همگي به جو بايدن راي دادند تا دونالد ترامپ اطمينان يابد تلاش‌هاي او براي تبديل الكتورها به انتخاب برخلاف نظر مردم ايالت كاملا بي‌نتيجه مانده است. 
ساعت 5 و 30 دقيقه صبح به وقت شرق امريكا، زماني كه 55 الكتور ايالت كاليفرنيا به جو بايدن راي دادند او توانست به حد نصاب 270 راي الكتورال دست پيدا كند و رسما به عنوان رييس‌جمهور منتخب امريكا معرفي شود. او كه برخلاف روساي جمهور منتخب پيشين امريكا با حريفي مواجه بود كه شكست را نمي‌پذيرفت و با طرح ادعاي تقلب بزرگ مي‌كوشيد تا برخلاف اصول دموكراتيك با استفاده از هر روشي براي يك دوره ديگر نيز همچنان در قدرت بماند، نفسي به راحتي كشيد و آماده شد اولين نطق خود را به عنوان رييس‌جمهور منتخب خطاب به مردم امريكا ايراد كند؛ نطقي كه با حمله‌اي شديد به دونالد ترامپ و جمهوري‌خواهان آغاز مي‌شد و با درخواست از مردم براي متحد شدن براي ساختن آينده‌اي بهتر پايان مي‌يافت.
ايالات متحده در حال حاضر مجموعا 538 الكتور دارد كه هر كانديدايي كه بتواند راي 270 الكتور را از آن خود كند، به عنوان رييس‌جمهور آينده اين كشور معرفي مي‌شود. زماني كه راي اين الكتورها نهايي شد، روز ششم ژانويه مجلس سنا تشكيل جلسه مي‌دهد تا ضمن شمارش آراي اين الكتورها نتايج انتخابات را تاييد كند. جالب آنكه تاييد نهايي نتايج انتخابات در مجلس سنا بر عهده رياست اين مجلس يا همان معاون اول رييس‌جمهور مستقر است و اين يعني مايك پنس كه همراه با دونالد ترامپ طي ماه‌هاي اخير بارها از تقلب و ناباوري به سلامت انتخابات سخن گفته بود، بايد رسما نتيجه انتخابات را تاييد كرده و جو بايدن و كامالا هريس را به عنوان رييس‌جمهور و معاون اول آينده ايالات متحده معرفي كند. طبق آمار اعلام شده توسط روزنامه نيويورك‌تايمز، در پايان اخذ آراي الكتورال با كسب 306 راي در مقابل 232 راي دونالد ترامپ به پيروزي رسيده است.

بايدن: ترامپ مجبور شد تسليم دموكراسي شود
جو بايدن نامزد حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري، بعد از اتمام روند راي‌گيري از مجمع گزينندگان امريكا و تاييد پيروزي‌اش در انتخابات، به سخنراني زنده در شهر «ولمينگتون» در ايالت دِلاوِر پرداخت. بايدن در اين سخنراني گفت: «راي‌گيري امروز مجمع گزينندگان نشان داد كه امريكايي‌ها به‌‌رغم همه‌گيري كرونا مشاركت عظيمي داشتند. بيش از ۱۵۵ ميليون امريكايي راي دادند.» وي با بيان اينكه سياسيون در ايالات متحده، قدرت را خود به دست نمي‌گيرند، بلكه مردم آن قدرت را به آنها مي‌دهند، توضيح داد: «بيش از ۸۱ ميليون امريكايي به من و كامالا هريس راي دادند كه يك رقم بي‌سابقه تاريخي است.» اين سياستمدار امريكايي ضمن اشاره به اينكه امريكايي‌ها مي‌دانند اين انتخابات، عادلانه و صادقانه بود، ادامه داد: «اميدوارم ديگر شاهد اين نباشيم كه كسي مورد تهديد و سوءاستفاده از قدرت قرار بگيرد، چيزي كه در پس اين انتخابات ديديم.»
او همچنين با اشاره به نتايج نهايي انتخابات گفت: «من و كامالا هريس، معاون رياست‌جمهوري منتخب توانستيم ۳۰۶ راي الكتورال كسب كنيم. اين دقيقا همان عددي است كه دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ به دست آورد و آن را پيروزي قاطع خواند. من هم با استناد به همان حرف‌هاي او، پيروزي در انتخابات امسال را قاطع مي‌خوانم. ما بيش از ۸۱ ميليون راي كسب كرديم؛ بالاترين ميزان راي در تاريخ اين كشور. اختلاف مجموع آراي كسب شده از سوي ما با رقيب، بيش از ۷ ميليون راي است (۸۱ ميليون در برابر ۷۴ ميليون) ... همه اينها نشان از كارايي نظام دموكراسي امريكايي دارد.» آقاي بايدن كه ۲۰ ژانويه رسما كار خود را آغاز خواهد كرد از تمامي دست‌اندركاران برگزاري انتخابات تشكر كرد و گفت: «زنان و مردان عادي اين مملكت، تسليم قلدري و ارعاب نشدند و با صداقت كارشان را انجام دادند... همه راه‌هاي قانوني براي دونالد ترامپ هم باز بود تا اعتراض كند... چهل قاضي در سراسر كشور به او و وكلايش فرصت دادند تا طرح دعوا كنند- از جمله دوبار در ديوان عالي - اما در نهايت تمامي قضات به علت نبود ادله كافي همه اين اعتراضات را رد كردند.» رييس‌جمهور منتخب امريكا تلاش كرد راي‌گيري روز سوم نوامبر و نتايج آن را پيروزي نظام دموكراسي امريكايي ارزيابي كند و از مردم كشورش دعوت كند با رسميت يافتن نتايج انتخابات، از حال و هواي نفاق‌انگيز روزهاي تبليغاتي فاصله بگيرند و با وحدت به سوي آينده بنگرند.

اعتراض كاخ سفيد به بايدن
صحبت‌هاي رييس‌جمهور منتخب امريكا و انتقادات شديداللحن او از اقدامات دونالد ترامپ، واكنش كاخ سفيد را در پي داشت. كايلي مك‌انني، سخنگوي كاخ سفيد بامداد روز سه‌شنبه با انتشار پيامي در توييتر از اظهارات جو بايدن، رييس‌جمهور منتخب امريكا بعد از تاييد پيروزي‌اش در انتخابات از سوي مجمع گزينندگان امريكا انتقاد كرد. مك‌انني در پيام توييتري خود با اشاره به بخشي از صحبت‌هاي بايدن كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا را به حمله عليه دموكراسي متهم كرد، نوشت: جو بايدن هرگز نبايد جمله «حمله بي‌سابقه عليه دموكراسي» را بيان مي‌كرد. اين جمله خود «حمله‌اي عليه دموكراسي» بود. او در ادامه در توجيه پيام خود به اقدامات دموكرات‌ها در چهار سال گذشته و در جريان انتخابات امسال اشاره كرد و نوشت: «۱- سه سال بررسي دخالت جعلي روسيه در انتخابات، ۲- استيضاح بي‌اساس رييس‌جمهور بر سر مساله اوكراين و ۳- تقلب در انتخابات با راي‌گيري از طريق پست و بدون حضور ناظران تنها بخشي از اقدامات دموكرات‌ها به حساب مي‌آيد.» مك‌انني در پايان پيام خود نوشت: «اين يك سخنراني تفرقه‌انگيز بود.» اين در حالي است كه شبكه اجتماعي توييتر با نشانه‌دار كردن اين پيام، آن را صرفا يك «ادعا» دانست. روزنامه هافينگتون‌پست هم نوشت اين پيام توييتري او، واكنش و خشم كاربران شبكه اجتماعي توييتر را به همراه داشته است.

اذعان جمهوري‌خواهان به پيروزي رقيب
بعد از برگزاري جلسه راي‌گيري مجمع گزينندگان در امريكا و تاييد شكست دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري، چند عضو ارشد جمهوري‌خواه مجلس سناي اين كشور و از حاميان پر و پا قرص ترامپ، سرانجام به پيروزي نامزد حزب دموكرات در اين انتخابات اذعان كردند. جان تون، نماينده ايالت داكوتاي جنوبي در مجلس سناي ايالات متحده امريكا كه دومين عضو ارشد حزب جمهوري‌خواه در سناست، بعد از مشخص شدن نتيجه راي‌گيري مجمع گزينندگان، سرانجام به پيروزي جو بايدن و شكست دونالد ترامپ اذعان كرد. «رُي بلانت» يكي ديگر از رهبران جمهوري‌خواهان در كنگره و نفر چهارم ارشد اين حزب در مجلس سناي امريكا هم اذعان كرد كه «گزينندگان، راي دادند و ما حالا يك رييس‌جمهور منتخب داريم». اين سناتور ارشد جمهوري‌خواه كه رياست كميته مسوول برنامه‌ريزي براي مراسم تحليف رياست‌جمهوري امريكا را در سنا برعهده دارد، همچنين اعلام كرد كه او و كميته تحت امرش با جو بايدن رييس‌جمهور منتخب و كميته مراسم تحليف او براي برنامه‌ريزي به منظور برگزاري اين مراسم همكاري مي‌كنند. «شِلي مور كاپيتو» سناتور جمهوري‌خواه ويرجينياي غربي و يكي از اعضاي تيم رهبري «ميچ مك كانل» رهبر اكثريت جمهوري‌خواه سناي امريكا هم سرانجام به شكست ترامپ اذعان كرد. اين سناتور هم حزبي دونالد ترامپ افزود: «به نظر من اكنون زمان آن رسيده كه اين صفحه از تاريخ را ورق بزنيم و يك دولت جديد (در امريكا) را شروع كنيم.» «راب پورتمن» يكي ديگر از سناتورهاي ارشد جمهوري‌خواه هم به تاييد شكست دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري واكنش نشان داد. وي كه يكي ديگر از نزديكان به تيم ميچ مك كانل رهبر سناتورهاي جمهوري‌خواه است، تصريح كرد: «راي امروز الكتورال كالج (مجمع گزينندگان) روشن مي‌كند كه جو بايدن اكنون رييس‌جمهور منتخب است.» ميچ مك كانل رهبر جمهوري‌خواهان سنا هنوز درباره تاييد پيروزي بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا اظهارنظر نكرد و دقايقي بعد از تاييد كسب ۲۷۰ راي الكتورال مورد نياز براي پيروزي در انتخابات توسط مجمع گزينندگان، به سوالات مكرر خبرنگاران پاسخ نداد. «ليندسي گراهام» سناتور جمهوري‌خواه ايالت كاروليناي جنوبي و رييس كميته امور قضايي محجلس سناي امريكا، يكي ديگر از جمهوري‌خواهان ارشد جمهوري‌خواه است كه رسما به شكست ترامپ اذعان كرد. گراهام كه از حاميان و متحدان سرسخت ترامپ بوده است، بعد از مشخص شدن آراي مجمع گزينندگان اعلام كرد كه او بايدن را «رييس‌جمهور منتخب» مي‌داند. اين سناتور ارشد جمهوري‌خواه همچنين از تماس تلفني با بايدن خبر داد و درباره اين مكالمه گفت: «كارهايي وجود دارد كه ما با هم مي‌توانيم انجام دهيم و كارهايي هم هست كه نمي‌توانيم با هم همكاري كنيم. گفت‌وگوي خيلي خوبي داشتيم.»
به‌رغم اذعان برخي سناتورها و نمايندگان ارشد حزب جمهوري‌خواه به پيروزي بايدن، سي‌ان‌ان به نقل از منبعي نزديك به كاخ سفيد گزارش داد، دونالد ترامپ برنامه‌اي براي به رسميت شناختن علني نتايج رسمي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا حتي بعد از آنكه كالج الكتورال جو بايدن را به عنوان رييس‌جمهوري منتخب اعلام كرد، ندارد.

كلينتون: كالج الكتورال را جمع كنيد
در شرايطي كه نشست كالج الكتورال رسما به رياست‌جمهوري جو بايدن راي داد، هيلاري كلينتون كه از نامزدهاي رياست‌جمهوري سابق امريكاست، گفت: خود كالج الكتورال بايد برداشته شود. بانوي اول و وزير خارجه سابق امريكا در پيامي توييتري نوشت: فكر مي‌كنم كه ما بايد كالج الكتورال را جمع و رييس‌جمهوري خودمان را از طريق راي مردمي انتخاب كنيم، درست مثل ديگر سمت‌ها. اما در حالي كه آن همچنان وجود دارد، مفتخرم كه راي خودم را در نيويورك به جو بايدن و كامالا هريس دادم. كلينتون در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ برنده آراي مردمي شد، اما مقابل دونالد ترامپ كه حدود سه ميليون كمتر از كلينتون راي داشت، با راي كالج الكتورال باخت. بر اساس گزارش روزنامه اينديپندنت، اين سناتور سابق امريكايي به همراه بيل كلينتون، همسرش و اندرو كومو، فرماندار نيويورك كه همگي جزو ۲۹ برگزيننده ايالت‌شان بودند، به جو بايدن راي دادند.

چين و روسيه آماده همكاري با دولت جديد
ساعاتي بعد از تاييد پيروزي جو بايدن بر دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا توسط مجمع گزينندگان، ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه به جو بايدن پيروزي در انتخابات را تبريك گفت. به گزارش خبرگزاري ريانووستي، رييس‌جمهور روسيه ضمن آرزوي موفقيت براي جو بايدن رييس‌جمهور منتخب امريكا ابراز اطمينان كرد كه امكان بهبود روابط دو كشور به‌رغم اختلافات موجود وجود دارد. ولاديمير پوتين همچنين تاكيد كرد كه بهبود روابط روسيه و امريكا مي‌تواند به حل بسياري از مسائل و موضوعات بين‌المللي كمك كند. رييس‌جمهور روسيه خطاب به رييس‌جمهور منتخب امريكا از آمادگي خودش براي بهبود روابط دو كشور تاكيد كرد و افزود: «من آماده تعامل و گفت‌وگو با شما هستم.» سخنگوي وزارت خارجه چين روز سه‌شنبه گفت چين انتظار دارد تحت دولت آتي جو بايدن، اقدام به تقويت گفت‌وگو و توسعه همكاري با پكن كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون